5 grunner til at hotellkokker slutter i jobbene sine i Norge

Norge har de siste årene opplevd økt turnover blant hotellansatte. Kvalifiserte kokker er svært ettertraktet, men mange velger å slutte på grunn av utilfredsstillende arbeidsmiljø, manglende tilbakemeldinger, få kreative utfordringer og oppgaver som faller utenfor deres stillingsbeskrivelse.

I Europa er såkalt career cushioning blitt vanlig – 32 % av ansatte ser aktivt etter nye muligheter, og 25 % av disse vurderer å bytte jobb på grunn av misnøye. Hotell- og serveringsbransjen er hardt rammet: nesten 6 % av de ansatte slutter hver måned, og antallet ledige stillinger har økt med 83 % sammenlignet med 2019.

Når det gjelder hotellbransjen i Norge, har situasjonen vært like alvorlig de siste årene. Mange ansatte har valgt å skifte karriere helt, og dermed forlatt bransjen for godt.

«Antallet kandidater i hotell- og serveringsnæringen har sunket betydelig, og hoteller sliter med å tiltrekke seg nye medarbeidere. Samtidig har forventningene til lønn økt med opptil 30 % på grunn av inflasjon, noe som gjør at de som fortsatt er i bransjen er langt mer kresne på valg av arbeidsgiver», sier Diana Blažaitienė, ekspert på fjernarbeid og grunnlegger av Soprana Personnel International.

De 5 viktigste grunnene til at hotellkokker slutter i Norge

1. Utilfredsstillende arbeidsmiljø

Omtrent 35 % av hotellkokker søker seg videre dersom arbeidsmiljøet ikke oppleves tilfredsstillende, særlig hvis ledelsen mangler empati og oppfølging. Mange føler også urettferdighet knyttet til arbeidsbelastning, lønn og uklare forventninger.

«Ledere unngår ofte å gi ærlige tilbakemeldinger, og ansatte kan da bli usikre på om de gjør en god jobb. Derfor er det viktig å organisere jevnlige møter for å avklare forventninger og skape en felles forståelse for både arbeid og personlig utvikling», sier Blažaitienė.

2. Bedre tilbud fra rivaler

30 % av hotellansatte i Norge forlater jobben fordi de får bedre økonomiske tilbud fra andre selskaper. Konkurransen om talentene er hard, og dyktige kokker mottar ofte flere jobbtilbud hver uke.

Blažaitienė advarer imidlertid om at kokker som velger å slutte før kontrakten utløper, risikerer å skade sitt rykte – arbeidsgivere kan reagere negativt på brudd på tidligere avtaler.

3. Ulike forventninger

Cirka 15 % slutter fordi forventningene til mat, råvarer og oppgaver ikke stemmer overens med hotellets. For å skape et godt arbeidsmiljø må både kokker og ledelse ha samme forståelse for menyer, produkter og kvalitet.

«Når man rekrutterer nye kokker, bør man alltid gi detaljert informasjon om boforhold og arbeidssted, slik at de ikke føler seg villedet», sier Blažaitienė.

4. Dårlige boforhold

Omtrent 15 % vurderer å slutte dersom boligen er i dårlig stand, ligger langt unna arbeidsplassen eller stadig byttes ut av arbeidsgiver. Mange hoteller i Nord-Norge sliter med å tiltrekke seg kokker nettopp fordi beliggenheten oppleves for avsides.

"Når man ansetter en ny kokk, bør ledelsen alltid fortelle dem i detalj om overnattingsstedet og stedet, slik at den nyansatte ikke føler at de har blitt villedet på noen måte," kommenterte Blažaitienė.

5. Tilleggsoppgaver

På mindre hoteller i Norge er det vanlig at kokker må ta på seg oppgaver som servering, bagasjehåndtering eller utendørsservering. 5 % oppgir at slike tilleggsoppgaver er nok til at de ønsker å slutte.

Hva får kokker til å bli i Norge

Ifølge Blažaitienė er det flere faktorer som får kokker til å bli i jobben: langsiktige kontrakter, garantert minimumslønn eller arbeidstid, tydelige arbeidsforhold, bolig og mat inkludert, og i noen tilfeller bil. Andre viktige faktorer er teambuilding, faglig utvikling og et godt arbeidsmiljø.

HR-spesialister peker også på at nye talenter trekkes mot norsk hotellbransje for å få variert erfaring, lære nye kjøkken og bygge et konkurransefortrinn. Erfaring fra Skandinavia er høyt verdsatt internasjonalt. I tillegg fremheves god balanse mellom arbeid og fritid, samt muligheter for friluftsaktiviteter.

«Å jobbe i norsk hotellbransje gir muligheten til å lære språket raskere, og ferdighetene kan brukes i andre nordiske land. Norge er også et godt land å flytte til med familie, takket være sosiale goder og barneomsorg. Til slutt er det alltid behov for kvalifisert arbeidskraft, siden Norge har en sterk økonomi men relativt liten befolkning», avslutter Blažaitienė.

OM SOPRANA PERSONNEL INTERNATIONAL

Soprana Personnel International tilbyr rekrutteringstjenester innen tekniske og administrative stillinger, både offshore og onshore, i ulike bransjer i Skandinavia. Selskapet er spesialisert på utvelgelse av ledere og spesialister, rask bistand med å finne nye ansatte, og å sikre en jevn tilførsel av kvalifiserte kandidater til selskaper.

For mer informasjon, besøk https://www.soprana.no/en